Norge sikret seg en plass i 16-delsfinalen i fotball-VM etter en nervepirrende 3-2-seier over Senegal på MetLife Stadium i New York. Kampen ble spilt under utfordrende værforhold, men det hindret ikke de norske spillerne fra å levere en imponerende prestasjon.
Marcus Holmgren Pedersen åpnet scoringen for Norge like før pause, etter å ha utnyttet en feil i Senegals forsvar. Tidlig i andre omgang økte Erling Haaland ledelsen med sitt første mål for kvelden. Senegal reduserte kort tid etterpå ved Ismaila Sarr, men Haaland svarte raskt med sitt andre mål, og sikret dermed en 3-1-ledelse for Norge. Sarr scoret sitt andre mål på overtid, men det var ikke nok til å hindre Norges seier.
Etter kampen feiret det norske laget sammen med supporterne ved å utføre den nå velkjente "ro"-bevegelsen på banen, en gest som har blitt et symbol på lagets samhold og suksess i mesterskapet. Landslagssjef Ståle Solbakken uttrykte stor tilfredshet med lagets prestasjon og beskrev kampen som en av de største opplevelsene i sin fotballkarriere.
Med denne seieren har Norge vunnet sine to første kamper i gruppespillet og er dermed klare for 16-delsfinalen. Den siste gruppespillkampen mot Frankrike vil avgjøre hvem som vinner gruppen.