Volkswagen og Xpeng utvider teknologisamarbeidet til å omfatte hele kjøretøyporteføljen

Hovedpunkter:

  • Volkswagen og Xpeng utvider sitt samarbeid til å inkludere integrering av E/E-arkitektur i bensin- og hybridbiler.
  • Samarbeidet har tidligere fokusert på utvikling av elektriske kjøretøy og ladeinfrastruktur.
  • Xpengs E/E-arkitektur muliggjør raskere programvareoppdateringer og reduserer systemkompleksitet.
  • Volkswagen har investert betydelig i Xpeng og samarbeider om utvikling av nye elbilmodeller.
  • Utvidelsen av samarbeidet markerer en viktig milepæl i partnerskapet mellom de to selskapene.

Volkswagen og Xpeng har nylig annonsert en betydelig utvidelse av sitt teknologisamarbeid. Den nye avtalen innebærer at Xpengs avanserte elektriske/elektroniske arkitektur (E/E-arkitektur) ikke bare vil bli integrert i Volkswagens elektriske kjøretøy, men også i selskapets bensin- og hybridbiler som produseres i Kina.

Dette samarbeidet har tidligere fokusert på utvikling av elektriske kjøretøy og etablering av en omfattende ladeinfrastruktur i Kina. I januar 2025 signerte de to selskapene en avtale om å bygge et av landets største nettverk av superrask ladestasjoner, med over 20 000 ladepunkter i 420 byer.

Xpengs E/E-arkitektur er kjent for å muliggjøre raskere programvareoppdateringer og redusere systemkompleksitet, noe som kan føre til kostnadsbesparelser og mer effektive produksjonsprosesser. Integreringen av denne teknologien i Volkswagens bensin- og hybridbiler markerer en viktig milepæl i partnerskapet mellom de to selskapene.

Volkswagen har investert betydelig i Xpeng, inkludert et oppkjøp av en eierandel på 4,99 % i 2023. Selskapene samarbeider også om utviklingen av nye elbilmodeller, med planer om å lansere to Volkswagen-merkede elektriske kjøretøy basert på Xpengs plattform innen 2026.

Utvidelsen av samarbeidet til å omfatte hele kjøretøyporteføljen understreker Volkswagens strategi om å styrke sin posisjon i det kinesiske markedet gjennom partnerskap med lokale teknologiselskaper. Dette samarbeidet forventes å gi begge selskapene konkurransefordeler i en stadig mer teknologidrevet bilindustri.