Paramount øker budet på Warner Bros. Discovery

Hovedpunkter:

  • Paramount har økt sitt bud på Warner Bros. Discovery til 108,4 milliarder dollar.
  • Netflix hadde tidligere inngått en avtale om å kjøpe Warner Bros. Discovery for 82,7 milliarder dollar.
  • Paramounts bud er på 30 dollar per aksje, utelukkende i kontanter.
  • Netflix' bud var på 27,75 dollar per aksje, med en kombinasjon av kontanter og aksjer.
  • Paramounts toppsjef kritiserer Warner Bros. Discoverys styre for ikke å presentere deres tilbud til aksjonærene.

Paramount har nylig økt sitt bud på Warner Bros. Discovery til 108,4 milliarder dollar, noe som tilsvarer omtrent 1.094 milliarder norske kroner. Dette kommer etter at Netflix tidligere hadde inngått en avtale om å kjøpe selskapet for 82,7 milliarder dollar.

Paramounts bud tilsvarer 30 dollar per aksje, og hele beløpet tilbys i kontanter. Til sammenligning var Netflix' bud på 27,75 dollar per aksje, hvorav 4,5 dollar skulle betales i form av Netflix-aksjer.

Paramounts toppsjef, David Ellison, har uttrykt sterk kritikk mot styret i Warner Bros. Discovery for ikke å presentere deres tilbud til aksjonærene. Han hevder at Netflix-avtalen vil innebære en langvarig og usikker godkjenningsprosess hos amerikanske myndigheter, og at verdsettelsen av Global Networks-virksomheten ikke støttes av forretningsgrunnlaget.

Warner Bros. Discovery planlegger å skille ut virksomhetene "Streaming & Studios" og "Global Networks" i to separate børsnoterte selskaper. Streaming & Studios inkluderer TV- og filmstudioer, samt strømmetjenestene HBO Max og HBO. Global Networks omfatter en rekke amerikanske og europeiske TV-kanaler, inkludert CNN, TV Norge og Discovery Channel, samt de digitale produktene Discovery+ og Bleacher Report.

Paramounts bud gjelder hele Warner Bros.-konsernet, inkludert de tradisjonelle TV-kanalene i Global Networks-delen. Netflix ønsker derimot ikke å overta TV-kanalene, men planlegger å skille dem ut i et eget selskap.

Denne budkrigen mellom Paramount og Netflix understreker den pågående konsolideringen i medie- og underholdningsbransjen, hvor store aktører kjemper om å styrke sin posisjon i et stadig mer konkurransepreget marked.